Je bent hier:

De leidingsploeg (blijven) motiveren, hoe doe je dat?
Kom het hieronder allemaal te weten!

Rolpatronen

Elke leider vervult een rol in de groep. Je kan niet met elke rol even makkelijk omgaan. Door aan de slag te gaan op een gedifferentieerde manier en persoonlijk contact te hebben met alle leiding haal je het beste in hen naar boven.

De klassieke rolpatronen zijn die van de tijger, de kameleon, de krekel en de garnaal. Elk van hen heeft een andere graad van motivatie en een ander niveau van ervaring.

Rolpatronen

Leef je in in elk van hen door een rollenspel te spelen.
Vb. Er is een leider uitgevallen voor het paaskamp van de welpjes. Enkele kandidaten bieden zich aan (van elke rol 1 persoon). Als takleider van de welpen ga je met hen in gesprek. Wie kies je als vervanger voor het welpenkamp?

Lees hier meer over de rolpatronen.

Bollen van motivatie

Er is geen gouden motivatieregel maar de 6 bollen van motivatie komen dicht in de buurt. Het omvat 6 aspecten waarom leiding actief is in jouw eenheid, het zoekt naar intrinsieke motivatie. Als ieder van je leidingsploeg bij alle bollen een 'check' plaatst, ben je al een eind op weg!

Neem samen met je leidingsploeg de werking van je eenheid onder de loep. Dat kan je doen in het licht van deze 6 bollen. 

Motivatiebollen

Lees hier meer over de 6 bollen van motivatie.

FLEXIVOL

Flexivol is een werkwijze om jongeren te prikkelen. Is er weinig animo om te participeren of haakt leiding af? Maak met je (eenheids)leidingsploeg de oefening & ga na of de 8 woorden van de Flexivol-methode voldoende ingevuld zijn. Waar & op welke manier is verbetering mogelijk?

Flexivol

 

Echt waarderen

  • Waardering vs. compliment
    Medeleiding waarderen is niet hetzelfde als een complimentje geven. Appreciatie of waardering zicht zich op activiteiten & gedragingen. Iemand vertellen dat zijn haar leuk zit is een terloops compliment. Vertel liever over een geleverde prestatie, een geweldig spel of relevante bijdrage, daaruit blijkt waardering.
  • Toon waardering
    Maak een waardering concreet & specifiek. Zeg liever 'Sam, je kampprogramma was tot in de puntjes verzorgd!'  dan 'Sam, je bent goed bezig.'  Je medeleiding beschouwt jouw waardering als een beloning voor hun inspanningen, het moedigt aan om zo verder te doen.
    Vraag medeleiding om advies & betrek hen bij beslissingen, zo laat je blijken dat je hen vertrouwt & hen verstandig acht.
  • Geloof wat je zegt
    Iemand lof betuigen als je het niet meent, is nefast voor je geloofwaardigheid. Je medeleiding kent je & doorprikt dit meteen. In de toekomst kan je hen daardoor minder motiveren met een positieve opmerkingen.
  • Proportioneer
    Zoek een persoonlijk evenwicht tussen te veel & te weinig. De ene medeleider krijgt graag uitingen van waardering, de andere kan er niet goed mee. Bij sommigen zijn veel opstekers nodig, bij anderen verwatert het effect al snel. Maar vooral, hou het naturel. Forceer geen positieve opmerkingen.
  • Publiek vs. onder 4 ogen
    Geef gerust een pluim waar anderen bij zijn, het kan enkel de groepssfeer bevorderen. Moet je met iemand nog een eitje pellen? Doe dit tijdens een individueel gesprek of in kleine groep (vb. takraad).

Tijd voor tipjes

  • Laat medeleiding zoveel mogelijk zelf bepalen hoe ze hun taken uitvoeren. Wijs voorstellen over een nieuwe aanpak niet zomaar af maar sta ervoor open.
  • Moedig medeleiding aan om verantwoordelijkheid te nemen. Laat merken dat je het apprecieert als iemand een taak op zich neemt.
  • Sta positief ten aanzien van sociale interactie & teamwork.
  • Hou je medeleiding geïnformeerd waar het kan. Onwetendheid & onzekerheid zijn namelijk demotiverende factoren.
  • Tolereer fouten. Geef constructieve feedback, zeker als leiding een taak of functie nog niet volledig beheerst.
  • Maak tijd voor een echte babbel i.p.v. een gewone groet.
  • Geef medeleiding concrete taken, doelen & uitdagingen waar ze naartoe kunnen werken. Laat dit aan bod komen tijdens vergaderingen & benadruk vooruitgang.
  • Moedig medeleiding aan & toon waardering.
  • Hou je aan afspraken & beloften.
  • Kom op voor je medeleiding. Luister bij een conflict steeds naar de versie van alle betrokken partijen vooraleer je een uitspraak doet.
  • Wacht niet tot vergaderingen om taken te bespreken, zorg voor reminders.
  • Maak tijd & ruimte voor overleg én het zegje van alle leiding, zowel informeel als op tak- en eenheidsraden.
  • Laat medeleiding praten over wat hen (de)motiveert & ga hiermee aan de slag.

 

Blijf je met vragen over motivatie zitten?
Vraag dan een workshop op maat van jouw eenheid via 'Kvraagetaan'.

Amber

Heb je een vraag?

Amber helpt jou graag verder!

Stafmedewerker Vorming & Vloot

Cursussen, Zeescouts, Vorming op Maat, Vrijwilligersbeleid
[email protected]