Eenheidsleidingcursus herfst

26.10.24 - 27.10.24
Activiteit Vorming

De (assistent-)eenheidsleiding staat aan het roer van de eenheid. Ze worden geconfronteerd met heel wat verantwoordelijkheden en boeiende uitdagingen. De cursus eenheidsleiding maakt toekomstige of nieuwe (A)EL’s klaar voor hun nieuwe uitdaging.

We verwelkomen op deze cursus ervaren leiding die actief zijn als (assistent) eenheidsleiding of in de toekomst deze rol zullen opnemen.

De focus van de cursus ligt op het begeleiden van een eenheid. Tijdens de cursus wordt er gewerkt vanuit vragen van de aanwezige eenheidsleiding. We focussen hierbij op het motiveren van een leidingsploeg, het delegeren van taken, het opstellen van een langetermijnplanning en het opbouwen van een scoutsnetwerk. Er ligt ook een grote focus op het uitwisselen van ervaringen. Dit allemaal onder begeleiding van instructeurs en eenheidsondersteuners. Het is de bedoeling om met een concreet actieplan terug te keren naar je eenheid.

De cursus wordt gegeven door instructeurs van de werkgroep vorming en eenheidsbegeleiders van de werkgroep LEO toveren modellen en methodieken uit hun hoed om uitwisseling te vergemakkelijken.

Amber - Stafmedewerker vorming en vloot

Relevante artikels

Jeugdbewegingen erkend als Vlaams immaterieel erfgoed

Aan Zet! FOS Open Scouting informeert scoutsjongeren over verkiezingen