Uniform

Waar je ook komt, door ons uniform herkent iedereen fiere fossers in één oogopslag!

Het uniform is een gevestigde waarde bij FOS Open Scouting. Net als bij veel andere jeugdbewegingen. We dragen het niet enkel omdat het makkelijk speelt en tegen vuil of een stootje kan. We dragen het ook voor verbondenheid. Het versterkt ons groepsgevoel. Het verbindt ons niet enkel met de anderen in onze eigen eenheid. Het geeft ook uitdrukking aan onze verbondenheid met alle andere FOS-eenheden. Waar je ook komt, door ons uniform herkennen we andere fiere fossers in één oogopslag.

Hoewel we allemaal hetzelfde hemd dragen, is elk uniform toch ook verschillend. Scouting staat voor het ontwikkelen van talenten en vaardigheden. Eens je een bepaalde vaardigheid geleerd hebt, krijg je daarvoor een vaardigheidskenteken. Dat mag je met veel trots op je hemd zetten. En omdat we allemaal verschillende talenten hebben, wordt je uniform met elk vaardigheidskenteken unieker.

Zo toont ons uniform dat we allemaal gelijk, maar toch ook uniek zijn.

Uniformregels

Meestal bestaat het uniform uit de volgende onderdelen:

• een donkerblauw FOS-hemd,
  • een donkerblauwe broek, rok of short,
  • een das van je eenheid, samengehouden met een dasring,
  • stevige stapschoenen

FOS Open Scouting heeft geen bindende regels voor het dragen van het uniform. Eenheden beslissen zelf hoe het uniform gedragen of gecombineerd wordt. Soms zijn er zelfs per tak andere regels. Je vindt deze vaak op de website van je eenheid.

Kentekens en badges

De kentekens hebben op het uniform allemaal een eigen plaats.

1. Het kenteken van FOS Open Scouting - linkermouw, op zo’n 6 cm van de schoudernaad
  2. Het provinciebandje - rechtermouw, net onder de schoudernaad
  3. Het eenheidskenteken - rechtermouw, ongeveer 2 cm onder het provinciebandje
  4. Het jaarkenteken - net boven de rechterborstzak
  5. Het beloftekenteken - linkermouw onder het kenteken van FOS Open Scouting. Je draagt het pas nadat je je belofte hebt afgelegd.
  6. Het kenteken van Teervoet - linkermouw, ongeveer 2 cm onder het kenteken van FOS Open Scouting en het beloftekenteken. Je draagt het pas nadat je de Teervoet hebt behaald.
  7. Het kenteken wereldbeweging - midden op de linkerborstzak. FOS Open Scouting is lid van beide wereldorganisaties. Je mag dus zelf kiezen om één of beide wereldorganisaties op je hemd aan te brengen.
  8. Het kenteken FOS-België - net boven de linkerborstzak
  9. Vaardigheden - op de rechtermouw, onder het eenheidskenteken
  10. De patrouillelinten (twee dubbele linten in de patrouillekleuren, 3 cm breed en 12 cm lang, door een zwart-geel-rode gevlochten ring) - aan de linkseschouderpassant
  11. Het seascoutskenteken komt doorgaans op de rechterborstzak of linksboven het FOS-België kenteken. Je checkt best bij je eigen eenheid waar het precies moet.

Waar haal je dat uniform en al die kentekens vandaan?

• De meeste eenheden hebben een eigen winkeltje waar ze hemden, kentekens en dassen verkopen. Vaak hebben ze ook andere dingen zoals t-shirts of truien.
  • Je kan op woensdagnamiddag terecht in de FOS-Shop. Let er wel op dat je daar enkel de algemene scoutsbenodigdheden kan kopen. Eenheidsspecifieke dingen, zoals het eenheidskenteken of een das koop je bij je eigen eenheid.
  • Je kan ook vlot online shoppen op de webshop van FOS-Shop.

Alle uniformbenodigdheden

Je vindt ze in de FOS-shop!

Naar de FOS-Shop!

Vraag of opmerking?