Praktische info

Op deze pagina vind je een paar handige need-to-know's voor Nationaal Vrijwilligers.

Blue Bike

Als Nationaal Vrijwilliger kan je gratis gebruik maken van het deelfietsensysteem Blue-bike. Zo kan je duurzaam op pad en geraak je makkelijk op het Nationaal Secretariaat. Je vindt de Blue-bikes op meer dan 90 plaatsen. Meestal in de buurt van treinstations.

Wil je gebruik maken van een Blue-bike?

• Vraag een unieke code aan via een stafmedewerker. Met deze code kan je eenmalig een fiets ontlenen voor 24u.
  • Ga op zoek naar een Blue-bike locatie in de buurt.
  • Aan de sleutelautomaat geef je jouw unieke code in en maak je de Blue-bike los met de verkregen sleutel.
  • Jouw fiets zet je binnen de 24u. terug op de locatie waar je hem ontleende. Maak de Blue-bike vast in het rek en lees de zwarte sleutelpen op de lezer van de Blue-bikeautomaat.

De werkwijze kan variëren van station tot station. Je kan dit nalezen bij de FAQ’s op de Blue-bike website.

Nationaal Secretariaat

Vrijwilligers zijn steeds welkom op ons Nationaal Secretariaat, ook wel het kantoor of ‘den bureau’. Je kan er terecht voor een vergadering, om te studeren, even te ontspannen of voor een evenement. Je kan het vinden te Zwijnaardsesteenweg 93, Gent.

Toegang

Het gebouw is altijd toegankelijk voor Nationaal Vrijwilligers. Via jouw stafmedewerker krijg je een toegangscode én uitleg over het (de)activeren van het alarm. Sluit het gebouw telkens goed af!

Vergaderzaal reserveren

Een vergaderzaal reserveren kan je heel eenvoudig zelf. Elke zaal heeft een mailadres (bv. [email protected]; [email protected]). Zet dit mailadres bij de geadresseerden in je vergaderverzoek en je boekt de vergaderzaal voor jouw vergadering of activiteit. Is de ruimte al geboekt? Dan zal je hierover een mailtje ontvangen.

Multimedia

We hebben laptops, beamers, apparatuur om online/hybride te vergaderen, muziek, een wifi-netwerk ... voor tijdens vergaderingen en activiteiten. Ook een telefoon en printer staan ter beschikking. Check zeker de houten kaders in de vergaderzalen voor meer info.

Bereikbaarheid

We zijn bij FOS Open Scouting erg fan van het STOP-principe: eerst stappen, dan trappen of fietsen, daarna het openbaar vervoer en pas in laatste instantie het gebruik van de personenwagen.

Het Nationaal Secretariaat bevindt zich op wandelafstand van het station Gent-Sint-Pieters. Kom je met de fiets of met de auto? Dan kan je gebruik maken van de fietsenstalling en parkeerplaatsen (beperkt!) achteraan het gebouw. Die bereik je via de poort rechts van de FOS-Shop. Je kan ook een gratis Blue-bike gebruiken. Opgelet, parkeren in de straat is betalend.

Enkele afspraken

• Als vrijwilliger neem je kosteloos drank uit de koelkast in de keuken. Ook koffie en thee drink je gratis. Alcoholische drank nuttig je met mate.
  • Na 22u.00 ben je stil buiten. Ook in de vergaderzaal hou je het dan rustig.
  • Na het vergaderen ruim je de vergaderzaal en keuken op. Zet je lege flesjes in de bijkeuken, de vuile vaat in de vaatwasmachine en vul de koelkast aan.

Het is belangrijk dat we alles goed bijhouden op 1 centrale plek. Zo blijft alle kennis goed bewaard.

Als vrijwilliger krijg je toegang tot onze SharePoint-omgeving. Hier bewaren we alle documenten en verslagen, gegroepeerd per thema. Jullie kunnen hier gemakkelijk FOS-gerelateerde documenten raadplegen of toevoegen.

Inloggen kan via fosopenscoutingvzw.sharepoint.com. Je login ([email protected]) en wachtwoord ontvang je bij de start van je engagement via mail. Niets ontvangen of kwijt? Mail naar [email protected] en je wordt zo snel mogelijk geholpen.

Nog nooit gewerkt met SharePoint? Vraag verduidelijking aan je themaverantwoordelijke.

Engagement opnemen

Zin om vrijwilliger te worden bij FOS Nationaal?

Ontdek hier al onze projecten

Vragen of opmerkingen?

Mauro - Stafmedewerker Eenheidsondersteuning & betrokkenheid