Je bent hier:

Het kan al eens gebeuren: een accident tijdens of op weg naar een activiteit. Gelukkig zijn we goed verzekerd. Wat doe je best als leiding in zo een situatie?

Wees goed voorbereid.

Zorg dat de activiteit op een veilige manier kan plaatsvinden. Een ongeval voorkomen is beter dan het te genezen.

Je duidt ook iemand aan in de tak die zich ontfermt over de verzekeringen. In het geval dat er dan toch iets gebeurt is er al zeker iemand op de hoogte van de formaliteiten Die persoon zorgt er ook voor jullie steeds wat geprinte aangifteformulieren bij de hand hebben. 

Een ongeval! Wat nu? 

In elk geval: veiligheid primeert. Schat de ernst van het ongeval in. Je doet er eerst alles aan om iedereen in veiligheid te stellen. Moeten je de hulpdiensten verwittigen? Kan je eerste hulp verlenen? 

Is de situatie onder controle? Dan pas haal je de verzekeringspapieren erbij. Vergeet geen ongevalsaangifte mee te nemen wanneer je naar de arts of het ziekenhuis gaat.  

De basisverzekering dekt lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid. Voor beide zaken geldt er een andere aangifteprocedure en andere formulieren. 

Een lid heeft een lichamelijk letsel.

  1. Vul het ongevalsaangifteformulier ‘Lichamelijke Ongevallen’ (LO) in met het slachtoffer of zijn/haar ouders en de behandelende arts. 
  2. Laat het lid de aangifte binnen 8 dagen opsturen naar onze verzekeringsmaatschappij N.V. Arena
  3. Verzekeraar Arena zal (de ouders van) het lid binnen 2 maanden een dossiernummer bezorgen. 
  4. Kosten dien je eerst in bij de mutualiteit van het lid. 
  5. Nadien vraag je bij de mutualiteit naar een verschilstaat. Die bezorg je aan Arena met een verwijzing naar het dossiernummer. 

Een lid veroorzaakt schade aan derden.

  1. Vul het aangifteformulier ‘Burgerlijke Aansprakelijkheid’ (BA) in met het lid dat de schade veroorzaakte, de schadelijder en de getuige(n). 
  2. Stuur de aangifte zo snel mogelijk op naar onze makelaar zakenkantoor Assuco
  3. Zorg bij materiële schadegevallen altijd voor een bestek voor reparatie van de schade of vervanging
  4. De verzekerde moet eerst zijn eigen familiale verzekering aan te spreken. 
  5. Verzekeraar Arena bezorgt (de ouders van) het lid binnen 2 maanden een dossiernummer. Vermeld bij verdere communicatie altijd dit dossiernummer.