Opinie - Het jeugdwerk als spiegel voor "samen leven"

Deze vrijdag zie je in elk hoekje van Vlaanderen en Brussel kinderen en jongeren rondlopen in alle mogelijke kleurencombinaties. Ze vieren samen Dag van de Jeugdbeweging. Traditioneel is het de dag waarop die kwart miljoen kinderen en jongeren met veel trots tonen waar ze deel van uitmaken.

Vanuit spel en plezier hebben ze de ruimte om voluit te experimenteren. Ze krijgen de kans om te leren uit hun fouten en gaan op zoek naar datgene wat verbindt, met vallen en opstaan. Ze leren het woord ‘engagement’ kracht bijzetten en proberen zich in te zetten in de brede samenleving. Een samenleving die we als jeugdwerk positief willen benaderen. Vanuit een jeugdig enthousiasme, een portie gezonde naïviteit en vooral vanuit een onweerstaanbare drang om betekenisvol aan de slag te gaan.

Met alles wat er vandaag in de samenleving speelt, willen we als jeugdwerk meer dan ooit de samenleving een spiegel voorhouden.

Een spiegel waarin elk kind de ruimte heeft om gewoon kind te zijn, zonder een overdaad aan regels die je pad in de weg liggen.

Een spiegel waarin je respect opbrengt voor jezelf, de ander en de omgeving. Waar je erkend wordt om wie je bent.

Een spiegel waarin je voor elkaar opkomt, waar we op een positieve manier samenleven en in groep aan hetzelfde zeel trekken.

Een spiegel waarin engagement onvoorwaardelijk wordt erkend en waarin kinderen en jongeren hun dromen en idealen niet verliezen.

Elk weekend, tijdens de wekelijkse activiteiten, komt dat spiegelbeeld bovendrijven. Het staat soms in sterk contrast met de waan van de dag. We zijn er rotsvast van overtuigd dat we, niet enkel in het weekend, maar ook - zeven op zeven - als samenleving er voor elkaar kunnen zijn, kunnen opkomen voor elkaar en elkaar kunnen versterken. Waarbij dat jeugdig enthousiasme bij ieder van ons terug naar boven borrelt.

Op Dag van de Jeugdbeweging aan enthousiasme geen gebrek. Laat ons met z’n allen die jeugdige positiviteit versterken, zodat kinderen en jongeren zich kunnen spiegelen aan een verbindende samenleving.

Jan Verbeure (FOS Open Scouting),

Benjamin Verhegge (KSA),