Fosser Sam komt op tegen discriminatie

Afgelopen week veroorzaakte de tweet van Sam, veel ophef op sociale media. Sam liep niets vermoedend de schoolpoort binnen. "Ik zie daar iets blinken in je oor," zeiden ze op school. Maar het schoolreglement verbiedt oorbellen voor jongens op school. Is dat geen discriminatie? Het antwoord is JA, zeker!

"Regels die vaak worden overtreden: oorbellen zijn enkel voor meisjes." Dit kreeg hij nadien in een mailtje van de directie toegestuurd. Sam liet het daar niet bij, hij maakte een screenshot. "Dit is toch wel een grap?!" De boodschap ging viraal. Go go go!

Sam: "In scoutsverband heb ik wel het gevoel dat iedereen elkaar respecteert, gelijk van waar je komt, hoe je je voelt en wat je draagt. Er is altijd veel respect voor elkaar. Daarom hou ik ook zo van de scouts. Iedereen kan gewoon zichzelf zijn!"

Stoere jongens, creatieve meisjes

Dat het dragen van een oorbel verboden is voor jongens, is eigenlijk een goed voorbeeld van een gendernorm. Onze maatschappij gaat uit van een strikte opdeling: ofwel ben je een man ofwel ben je een vrouw. Bovendien zijn er een hele hoop ongeschreven regels die de samenleving aan een bepaald geslacht verbindt. Die manier van hokjesdenken is overal in de samenleving terug te vinden.

Sam: "Zonder er bij na te denken gebeuren er onbewust wel bepaalde dingen. Vrouwelijke leiding gaat sneller de kindjes in bed steken op kamp, jongens spelen dan iets wildere spelletjes. Al bij al valt dat goed mee hoor. Maar soms merk je dat er onbewust wel bepaalde patronen insluipen."

FOS Open Scouting, iedereen is welkom!

Maar net zoals Sam kunnen we hier zeker iets aan doen. Sam is bijvoorbeeld een voorstander van een algemeen uniform. Sam: "In onze scouts is het merkwaardig hoe jongens en meisjes op elkaar lijken. Dat maakt allemaal niet uit. We moeten zeker benadrukken dat iedereen gelijk is ongeacht hoe je eruitziet of wie je bent. Als we er bewust van zijn dan kan dat al veel doen. Eigenlijk is dat ook de taak van de leiding om dat aan de kinderen mee te geven. Discriminatie en racisme aanpakken kan je ook in scoutsverband! Dat is enorm belangrijk en waardevol. We zijn FOS Open Scouting, iedereen is welkom. Ook daar moeten we aan blijven werken."

Ondanks alle ophef kan het schoolreglement volgens de directie pas volgend schooljaar aangepast worden.

Wij zijn trots op deze fosser! FOS Open Scouting vindt het belangrijk om op te komen tegen discriminatie & racisme. Elk geval van discriminatie is er één te veel. Elke fosser is vrij om uniek te zijn, daarvoor komen we op!

Wil je ook graag iets kwijt? Of heb je nog vragen over dit onderwerp?

Het kantoor is gesloten van 9 tot en met 12 mei