Belgische jeugdbewegingen in dialoog met gemeenten rond zomerkampen

10% van de gemeenten in België ontvangen 50% van alle jeugdkampen in België. Dit laat deze gastgemeenten niet onberoerd, en kan de relaties tussen kamperende groepen en omwonenden stevig onder druk zetten. Het laat ook verantwoordelijken in de nationale leiding van de jeugdbewegingen niet onbewogen. Het wordt zomer; en dat leeft in de harten van iedereen die van ver of dichtbij betrokken is bij jeugdbewegingen.

In België kijken zo’n 400 000 kinderen en jongeren nu al halsreikend uit naar de zomer; het seizoen waarin zij mogen genieten van zorgeloze dagen en nachten op kamp met de jeugdbeweging. Door corona, hitte, overstromingen en de toenemende druk als gevolg van het stijgende aantal kampen in bepaalde gemeenten, kregen die kampen de voorbije jaren veel (media-)aandacht. Met alle Belgische jeugdbewegingen bundelen we daarom de krachten in een gezamenlijk initiatief, waarmee we komende zomer voor iedereen op en rond onze kampen een fijne periode willen maken: voor deelnemers, voor buurtbewoners, voor terreineigenaars, voor boswachters, voor plaatselijke handelaars, voor ouders thuis, voor allen.Verschillende vertegenwoordigers van onze jeugdbewegingen trekken daarom in juni samen op tournee langs een aantal graag bezochte gemeenten om de handen in elkaar te slaan met lokale besturen en te komen tot wederzijds begrip, erkenning en engagement. We zijn ons er als jeugdbewegingen immers bewust van dat we, samen met onze leden en leiding, een rol spelen om graag geziene gasten te blijven in deze druk bezochte regio’s en die rol willen we dan ook graag opnemen. In eerste instantie werken ze samen met de kabinetten van jeugd aan een kampcharter.

Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle: "Het kampcharter is een werk van lange adem en kan alleen maar tot stand komen na grondig overleg met alle betrokkenen. Het doel is het samenleven tussen de jeugdgroepen die op kamp zijn, de gastgemeente en de uitbaters te bevorderen. Veel problemen kunnen voorkomen worden door goed met elkaar af te spreken en ervoor te zorgen dat er goed contact is met de groepen."

Daarnaast gaan vertegenwoordigers van jeugdbewegingen in ons land begin juni op bezoek bij de meest populaire kampeergemeenten. De koepelorganisaties van deze verenigingen blijven trouwens ook tijdens de zomer bereikbaar voor gemeentelijke overheden en diensten als er problemen of zorgen zouden zijn omtrent het bijna half miljoen kinderen en jongeren, dan daar op visite voor de tijd van hun leven.

Op donderdagnamiddag 15 juni 2023 organiseren de Belgische jeugdbewegingen een gezamenlijke persconferentie, samen met de gastgemeente Marche-en-Famenne. Het mediadossier dat hier wordt voorgesteld, geeft mee hoe alle leden en leiding van elk jeugdkamp, in dialoog met hun omgeving kunnen zorgen voor een fijn samenleven ter plaatse.

Deze gemeenschappelijke persconferentie gaat door op 15 juni om 15:00 uur en heeft plaats in het stadhuis van Marche-en-Famenne, Boulevard du Midi, 22 in 6900 Marche-en-Famenne (salle du Conseil communal). Initiafiefnemers zijn Les Scouts, Les Guides, Les Scouts et Guides Pluralistes, Le Patro, Les Faucons Rouges, KLJ, Chiro, KSA, FOS Open Scouting en Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Samen met de burgemeester van Marche-En-Famenne, Mr André Bouchat, zullen vertegenwoordigers van deze Belgische jeugdbewegingen de aanpak en engagementen toelichten om volgend kampeerseizoen voor alle betrokkenen een waardevolle ervaring te maken. Ook Frans gemeenschapsminister van Jeugd Valérie Glatigny, Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle, Waals minister van Lokale Besturen Christophe Collignon en de gouverneur de van provincie Luxembourg, Olivier Schmitz, worden uitgenodigd.