Verkiezingsinfo voor FOS-jongeren

In 2024 mogen 1 miljoen jongeren voor het eerst gaan stemmen. Ook heel wat leden van FOS Open Scouting zullen dus voor het eerst een stemhokje binnenstappen. Om voor hen die eerste keer zo vlot mogelijk te laten verlopen, stuurde FOS Open Scouting hen een infopakket op.

In 2024 gaan 1 miljoen Belgische jongeren tussen 16 en 23 jaar voor het eerst gaan stemmen. Dat is bijna 10% van de volledige stempopulatie. Maken daar ook deel van uit: bijna 2200 leden van FOS Open Scouting. Zij vinden daarom binnenkort een infopakket over de verkiezingen in hun brievenbus.

Jan Verbeure, Federaal Verantwoordelijke van FOS Open Scouting: "De jongeren van vandaag zijn onze toekomst. Ze zijn het kostbaarste goed dat onze samenleving bezit. Net daarom moet hun stem versterkt en duidelijk gehoord worden. 2024 vormt daarin een uitzonderlijke kans. Het wordt hét verkiezingsjaar bij uitstek. Er zijn niet enkel verkiezingen op alle niveaus, maar heel wat jongeren krijgen ook voor het eerst de kans om hun stempel op het beleid te drukken. FOS Open Scouting wil daarin helpen door gemakkelijke en verstaanbare verkiezingsinfo tot bij onze scoutsjongeren te krijgen. Want zij zijn, zoals ons jaarthema zegt, aan zet!"

Om het jaarthema van scoutsjaar 2023 - 2024, Aan Zet, kracht bij te zetten, stuurt FOS Open Scouting alle leden ouder dan 16 een postpakket toe met info over de verkiezingen. Dit pakket bevat:

• een briefje met wat uitleg over het pakket
  • een checklist voor eerste stemmers
  • een magazine met uitleg over de verkiezingen, geschreven door partnerorganisatie WAT WAT
  • een overzicht van de verkiezingen
  • een overzicht van kanalen waar jongeren terecht kunnen voor meer uitleg
  • een brochure met wat cijfers uit het jeugdwerk

FOS Open Scouting hoopt met dit pakket jongeren zo goed mogelijk voor te bereiden op hun eerste stembusgang en wenst alle eerste stemmers veel succes.

Het jaarthema

Meer weten over Aan Zet?

Lees de visietekst

Vragen over dit nieuwsbericht?

Daan - Stafmedewerker Communicatie & ICT