Je bent hier:

Een crisissituatie, het kan gebeuren. Scouting is met vallen en opstaan. Het is belangrijk dat jullie nadenken over hoe jullie een crisis aanpakken. Maak op voorhand enkele afspraken. Uiteraard zullen jullie tijdens een effectieve crisis moeilijk aan het plan kunnen vasthouden. Maar het geeft meer handvaten om de crisis op een goede manier aan te pakken. 

Je zal op drie momenten aan crisismanagement doen: 

Voor een crisis: voorkomen

Doe er alles aan om een crisis te voorkomen: speel veilig. Zijn er activiteiten met meer risico? Zorg dan voor voldoende veiligheidsmateriaal. Probeer zoveel mogelijk oorzaken van crisissituaties weg te halen. 

Denk na over jullie plan van aanpak bij een crisissituatie. Jullie verdelen op voorhand enkele rollen. Zorg ervoor dat de persoon die een bepaalde rol aanneemt zich daar ook comfortabel bij voelt. Het hoeft niet automatisch een (A)EL zijn die deze rol opneemt. 

  • Crisiscoördinator: deze persoon hakt knopen door tijdens te crisis. Het is een persoon die elk moment kalm kan blijven en het overzicht bewaard. 
  • Crisisregistrator: deze persoon zorgt ervoor dat de administratieve zaken in orde zijn. Ledenlijsten, verzekeringspapieren ... 
  • Crisiscommunicator: deze persoon is het aanspreekpunt voor externen. Enkel hij of zij communiceert over de crisis.

Tijdens een crisis: veiligheid

Is er dan toch een crisissituatie? Dan probeer je te handelen volgens afgesproken plan. Uiteraard kan je nooit het volledige plan uitvoeren. Elke crisis is anders. Toch ga je altijd volgens een essentiële volgorde tewerk:

  1. Safety first: denk eerst aan de veiligheid. Zorg dat leden en leiding op een veilige plaats zijn en verleen EHBO waar nodig. 
  2. Ga kort over de situatie: Wat is er gebeurd? Hoe ernstig is het? Wie is er gewond? Is er nog gevaar? 
  3. Bel de hulpdiensten en vertel hen kalm over de situatie.
  4. Verwittig de noodlijn van FOS Open Scouting: 0473 63 02 80. Ervaren stafmedewerkers en vrijwilligers staan klaar om enkele taken van jullie over te nemen. Zo kunnen jullie focussen op de groep. 
  5. Communiceer via 1 persoon en vertel het juiste verhaal. Weet je het antwoord niet op sommige vragen? Dan geef je hier ook nog geen antwoord op. Communiceren doe je eerst naar de betrokken personen. Later pas naar pers en externen.

Na een crisis: opvolgen

Volg de crisis goed op. Voorkom dat de crisis zich herhaalt en geef zorg aan de betrokkenen. 

  • Zorg dat iedereen na een crisissituatie de ruimte heeft om een antwoord te vinden op vragen en emoties. Zoek eventueel externe hulp als de situatie nood heeft aan rouwbegeleiding.
  • Voorkom deze crisis in de toekomst. Ga na de crisis op zoek naar de oorsprong. Koppel hier enkele acties aan zodat deze crisis niet meer kan gebeuren. Zoek hierbij eventueel externe hulp.
  • Evalueer jullie optreden: Ging alles vlot? Wat kan in de toekomst beter?

Niet gevonden wat je zoekt?

Zoeken